تبلیغات
پیشـــروان(دانش آموختگان) حقـــوق دانشگاه پیام نور گناوه - مجازات اعدام
«آنكه عدالت را برنتابد ستم را سخت تر یابد. حضرت علی «ع»

مجازات اعدام

نویسنده :احسان عرفانی
تاریخ:یکشنبه 3 آذر 1387-03:47 ب.ظ

 

اِعدام واژه‌ای عربی به معنی نابود کردن و از بین بردن است. اعدام می‌تواند حکمی باشد که از سوی دستگاه قضایی کشورها صادرشده ‌است.

 و یا اینکه مستقیماً توسط نیروهای مسلح و نظامی کشورها صادر شده و به اجرا درآید. در ایران هم چه قبل از اسلام وچه بعد از آن این مجازات وجود داشته است .با این تفاوت که بعد از اسلام با تاثیرپذیری شدید قوانین از منابع فقهی واز جمله مهمترین آنها قرآن کریم و زیربنا قرار گرفتن آن در قانون، مجازات ها به دسته بندی های جدیدی تقسیم شدند.ازجمله( حدود- قصاص- دیات) که مجازات اعدام در زیر گروه حدود وقصاص قرار گرفت. مجازات اعدام در احکام حدی، باز خود به زیر شاخه های دیگر تقسیم میشوداز جمله حد زنا-لواط- محاربه وافساد فی الارض اما چیزی که در اینجا جالب توجه است شیوه اجرای مجازات اعدام است که بسته به نوع جرم ارتکابی شیوه معدوم کردن فرد فرق میکند مثلا درمورد قتل نفس شیوه اجرا اعدام با طناب دار است.یا درمورد حد زنا که اکثرا به صورت سنگسار معمول بوده ویا درمورد حد محاربه و مفسد فی الارض که حکم به کشتن به چهار صورت داده شده که دوتای آن حکم به قتل با به دار آویختن است. به طور کلی شیوه های گوناگونی از گذشته تا به حال برای  اجرای مجازات اعدام معمول بوده از جمله( اعدام با گردن زدن-اعدام با شمع آجین – گیوتین-زنده به گور کردن- سنگسار کردن- جوخه آتش-طناب دار- وشیوه های نوینی چون: صندلی الکتریکی- تزریق آمپول های سمی-استفاده از اتاق گاز) که در کشور ما طناب داربیشتر معمول است.

اما امروزه در اکثر کشورهای پیشرفته و مترقی حکم اعدام لغو شده‌است و یا در دست بررسی جهت الغا است. هر ساله به طور متوسط سه کشور مجازات اعدام را لغو می‌کنند. از سال ۱۹۸۵، (۱۳۶۴)، تا کنون چهل کشور مجازات اعدام را از قوانین خود حذف کرده‌اند.

از سال ۱۹۸۵ چهار کشور نپال، گینه نو، گامبیاو فیلیپین دوباره مجازات اعدام را به قانون خود بازگردانیده‌اند. نپال این مجازات را دوباره لغو کرده‌است. گامبیا و گینه نو بعد از برگرداندن، اجرا نکرده‌اند. فقط فیلیپین این مجازات را اجرا کرده‌است. ولی در سال ۱۹۹۹ یک مهلت قانونی برای توقف این قانون تعیین کرده‌است.

با این حال هنوز کشورهایی وجود دارند که این حکم را به اجرا در می‌آورند. بیشترین آمار اعدام در میان کشورهای موسوم به جهان سوم و غیردموکراتیک وجود دارد. از میان کشورهای غربی می‌توان به ایالات متحده آمریکا و از میان کشورهای دین‌سالار می‌توان به ایران اشاره نمود. ۹۰ در صد اعدام‌های انجام شده در سال۲۰۰۱ (گزارش شده به سازمان عفو بین الملل) در چین، ایران، عربستان سعودی و آمریکا اجرا شده‌است. در برخی کشورها جوانان زیر سن قانونی هم به اعدام محکوم می‌شوند. ولی مجازات اعدام در کل لازم است وبنظر اینجانب نباید به طور کلی از قوانین حذف شود بلکه باید تا جائی که امکان دارد وبه حریم جامعه لطمه وارد نمی آید این مجازات را تعدیل کرد وهچنین شیوه اجرای آن را بهینه کرد.مثلا سال های متمادی در کشورما بر اثر این طرز تفکر که اعدام در ملاعام باعث وحشت وتنبیه افراد شده وباعث کاهش جرائم این چنینی میشود مجازات اعدام در ملاعام به اجرا درمیآمد اما این واقعیت امر نبود وعکس این قضیه ثابت کرد که اعدام در ملأعام اثرات منفی و نامطلوب فراوان به جای می‌گذارد كه از جمله آن، این است كه خشونت را ترویج می‌دهد و دیدن صحنه‌های خشن قبح خشونت را كاهش می‌دهد؛ هرچند كه این خشونت ناظر به اعدام خلافكاران باشد.که در حال حاضر خوشبختانه با بخشنامه ی جدید رئیس قوه قضائیه اعدام در ملاعام ممنوع اعلام شد ولی برخی حقوقدانان با مثبت ارزیابی کردن این بخشنامه آن را کافی نمدانند عقیده دارند که ممنوعیت اعدام در ملاعام باید به صورت یک قانون درآید.در این زمینه آقای کشاورز رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری مصاحبه داشته اند که قسمت هایی از آن را با هم مرور میکنیم.

رییس اتحادیه سراسری كانون‌های وكلای دادگستری با مثبت ارزیابی‌كردن بخشنامه رییس قوه قضاییه خاطر نشان كرد: برقراری ضوابط لازم‌الاتباع با بخشنامه و دستوالعمل و شیوه‌نامه ممكن است در كوتاه مدت و در امور خرد موثر باشد اما در درازمدت و مسایل كلان، مفید فایده نیست.

بهمن كشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایسنا، در ارزیابی از بخشنامه رییس قوه قضاییه مبنی بر ممنوعیت حكم اعدام در ملأعام اظهار داشت: صدور بخشنامه را كاملا مفید و مثبت ارزیابی می‌كنم هرچند كه زمان صدور آن قدری – یا بسیار- دیر است.

كشاورز با بیان اینكه گاهی دیدن این مناظر باعث ایجاد حس ترحم در افراد می‌شود كه طبیعتا با فلسفه مجازات و علنی‌كردن آن انطباق ندارد گفت: در برخی موارد در ذهن برخی از افراد، رفتار محكوم باعث بروز پدیده قهرمان‌پنداری می‌شود كه ایضا این مورد نیز با فلسفه مجازات مغایر است.

رییس اتحادیه سراسری كانون‌های وكلا ادامه داد: در ذهن افراد و خردسالان و نوجوانان، دیدن منظره اعدام آثار بلند مدت منفی و مخربی به جای می‌گذارد كه گاه غیرقابل جبران است و اینكه برخی می‌پندارند دیدن این مناظر باعث تنبه دیگران خواهد شد، پنداری باطل است. وی ادامه داد: همچنان كه شدت مجازات‌ها در مورد افراد مستعد به ارتكاب جرم بازدارنده نیست، به طریق اولی دیدن این مناظر نیز چنین خاصیتی در مورد چنان افرادی ندارد و صرفا آثار سوء آن متوجه مردم عادی می‌شود.

كشاورز در ادامه اظهار داشت: محل اجرای حكم اعدام با توجه به آیین‌نامه مربوط به اجرای احكام اعدام، صلب، رجم، قتل و شلاق موضوعیتی ندارد یعنی مجازات اعدام می‌تواند به طور علنی یا غیرعلنی انجام شود و منظور از علنی این است كه محل اجرا، خارج از زندان و حضور مردم در محل آزاد است.

وی افزود: بنابراین آنچه در بخشنامه آمده گزینش یكی از دو طریق است كه چون جنبه اجرایی دارد، می‌تواند مشكل را حل كند؛ البته در مورد رجم، ملاحظاتی وجود دارند كه با توجه به موارد نادر آن – كه امید است این موارد نادرهم موجود نباشد – درخور تامل است اما فعلا نیازی به بحث درمورد آن نیست.

این حقوقدان در ادامه با اشاره به اینكه اگر قاضی به اجرای حكم اعدام در ملأعام اصرار داشته باشد و این معنا را در رای خود تصریح كند، این بخشنامه نمی‌تواند مانع اجرای علنی باشد، افزود: كسی كه امر مقام قضایی را اجرا نكند، دچار مشكلات انتظامی و كیفری خواهد شد؛ از این رو بهتر است – و باید – این ضابطه به صورت قانون درآید.

وی ادامه داد: به‌طور كلی برقراری ضوابط لازم‌الاتباع با بخشنامه و دستورالعمل و شیوه‌نامه ممكن است در كوتاه مدت و در امور خرد موثر باشد اما در دراز مدت و مسایل كلان مفید فایده نیست؛ از این رو تنظیم ضوابط قانونی – با توجه به تفكیك قوای سه گانه – از هر جهت مطلب قابل توصیه‌ای است زیرا روشی كه به «بخشنامه درمانی» مشهور شده است مطمئنا متضمن راه‌حل‌های ماندگار و درازمدت نمی‌تواند باشد.

وی خاطرنشان كرد: استقلال قاضی به عنوان یك اصل، نقطه قوت یك نظام قضایی است بنابراین از یك سو، این استقلال را فقط با قانون باید محدود و مضیق كرد و از دیگر سو، اقدام یك قاضی را كه در نبودن ضابطه قانونی، به دستور اداری توجه نمی‌كند، نباید حركتی فی حد نفسه، منفی و قابل انتقاد تلقی كرد، هرچند كه با موضوع اقدامش، موافق نباشیم.

كشاورز به بیان مطلبی از مرحوم استاد دكتر عبدالحسین زرین‌كوب اشاره كرد و گفت: به یادم می آید كه می‌فرمود، در سال‌های بسیار دور همراه پدرم از میدان اصلی بروجرد می‌گذشتیم، میدان بسیار شلوغ بود و دو نفر را دار زده بودند. من كه بچه بسیار كوچكی بودم از پدرم پرسیدم چه خبر است، گفت این دو نفر كار بد كرده‌اند و حكومت، آنها را دار زده است. از آن پس هرگز نتوانستم حكومت را كه آن زمان نمی‌دانستم چیست، ببخشم.

وی با ذكر این خاطره تاكید كرد ‌كه اعدام در ملأعام اثرات منفی، نامطلوب و مخرب فراوانی در ذهن افراد، خردسالان و نوجوانان به جای می‌گذارد.


دار زدن یکی از روش‌هایاعدام است که باعث شکستن ستون فقرات و گردن و در نتیجه آسیب شدید بصلالنخاع میشود و موجب ایست دستگاه تنفسی بدلیل فلج شدن ششها میشود. البتهاگر طول طناب کم انتخاب شده باشد، شکستن گردن اتفاق نمی‌افتد و وی باخفه‌شدن کشته می‌شد و در حالتی که طول طناب بسیار زیاد باشد،‌ سر از بدنجدا خواهد شد.
تعداد اعدام
گاه در حکم فردی تعداد دفعات اعدام نیز ذکر می‌شود که در این صورت اگر وی به آن تعداد اعدام شد و نمرد، فرد بخشیده می‌شود.


شمع آجین نوعی اعدام است. در این نوع اعدام، سینه فرد را با نیزه و یا وسائل دیگر سوراخ نموده و شمع را در بدن او قرار می‌دادند.
(سوراخ کردن بدن اعدامی برای قرار دادن شمع)



سنگسار، یک نوع مجازات مرگ است که از طریق پرتاب سنگ (که‌ به‌ صورت گروهی انجام می‌شود) به طرف هدف صورت می‌گیرد.
این نوع اعدام ابتدا در یونان و رم باستان شروع شد،‌ و بعد در ادیان یهودیت و اسلام وارد گشته است.
در این کشورها کسی که‌ به‌ سنگسار محکوم می‌شود باید در پارچه‌ای سفیدپوشانیده‌ شده‌ اگر مرد است تا لگن خاصره‌ و اگر زن است تا کمر او را درخاک دفن می‌کنند و سپس با سنگ‌هایی که‌ یکباره‌ محکوم را نمی‌کشد بلکه‌به‌ تدریج و با تحمل درد موجب مرگ وی می‌شود به‌ پرتاب سنگ به‌ سوی شخصقربانی می‌پردازند.
(نگاره‌ای از قرن نوزدهم، از سنگساز قدیس استفان، اولین شهید کاتولیک، توسط یهودیان)




اعدام با صندلی الکترونیکی(بیشتر در کشورهای اروپائی استفاده میشده)



اعدام با گیوتین


: لیست 12 کشوری که بیشترین آمار اعدام در سال2004 را داشته اند
 نام کشور

  اعدام‌ها  نسبت اعدام به ازای هر صد میلیون شهروند
 چین

 ۳٬۴۰۰+ ۲۶۰
ایران


۱۵۹+
۲۳۰
 ویتنام

 ۶۴+  ۷۷
 
ایالات متحده امریکا
 ۵۹  ۲۰
 
عربستان سعودی
 ۳۳+  ۱۳۰
 
پاکستان
 ۱۵+  ۹٫۴
 
کویت
 ۹+  ۴۰۰
 بنگلادش

 ۷+  ۵
 مصر

 

۶+
 ۷٫۹
 
سنگاپور
 

۶+
۱۴۰
 یمن

 

۶+
 ۳۰
 
بلاروس

 ۵+  ۴۸
نوشته شده توسط:احسان عرفانی
دانشجوی کارشناسی حقوق


نوع مطلب : مقالات حقوقی 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
foot pain
شنبه 18 شهریور 1396 10:00 ق.ظ
Your means of telling everything in this piece of writing is
genuinely fastidious, every one be able to effortlessly know it, Thanks
a lot.
What causes pain in the back of the heel?
دوشنبه 16 مرداد 1396 05:10 ب.ظ
I loved as much as you will receive carried out right
here. The sketch is attractive, your authored material stylish.

nonetheless, you command get got an impatience over that you wish be delivering the
following. unwell unquestionably come more formerly again since exactly the same nearly very
often inside case you shield this increase.
Royal
دوشنبه 9 مرداد 1396 08:34 ب.ظ
Pretty section of content. I just stumbled
upon your weblog and in accession capital to assert that I acquire actually enjoyed account
your blog posts. Any way I will be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently rapidly.
Mason
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 08:06 ق.ظ
Wonderful post! We are linking to this great post on our
site. Keep up the good writing.
BHW
دوشنبه 28 فروردین 1396 06:46 ب.ظ
It's fantastic that you are getting ideas from this post as
well as from our argument made here.
manicure
یکشنبه 20 فروردین 1396 02:53 ق.ظ
I read this piece of writing fully on the topic of the resemblance of most recent and previous technologies, it's awesome article.
محمد
چهارشنبه 6 آذر 1387 09:07 ق.ظ
سلام بر اندیشمندان جوان
همولایتیهای عزیز خودم
پیروز باشید وسر بلند
رضا
دوشنبه 4 آذر 1387 12:38 ق.ظ
سوار بر زورق اندیشه
تا فراسوی دشت آرزوها سفر می کنم
راستی چه خوب بود اگر من هم
بالهائی به سپیدی نور و به لطافت پر پروانه داشتم
در این صورت تا آبی آسمان عشق
تا سرزمین کبوتران عاشق
آنجا که کینه و ریا جواز ورود ندارد
چرخ می زدم آنجا که پلاک خانه دلها عشق است....
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر